سؤال 7. حضور در مجالس عزاى امام حسين(عليه السلام) در محرّم چه حكمى دارد؟ مستحب است يا واجب؟

جواب: حضور در اين مجالس مستحب است; ولى اگر مردم به مقدار لازم حاضر نشوند حضور در اين مجالس واجب كفايى است.

سؤال 8. شركت در مراسم عزادارى سالار شهيدان امام حسين(عليه السلام)چه حكمى دارد آيا مى توان گفت واجب كفايى است؟

جواب: آرى در شرايط فعلى چنين است.

سؤال 9. هر سال گروهى از پيروان ساير مذاهب، مايل هستند در مراسم بيدار كننده عزادارى سيّدالشّهد(عليه السلام)شركت كنند. آيا شركت آنها جايز است؟

جواب: شركت آنها مانعى ندارد و حتى نذورات آنها را بايد پذيرفت.

سؤال 10. اگر حضور عدّه اى در هيئت، سبب اخلال در امر تعظيم شعائر اسلامى گشته، و باعث هتك حرمت مجالس ائمّه اطهار(عليهم السلام) گردد، آيا براى مسئولين هيئت حق بيرون انداختن و يا حق ممانعت از ورود اين افراد محفوظ است ؟

جواب: حتّى الامكان نبايد كسى را از هيئت بيرون كرد; شايد تحت تاثير واقع شود و هدايت گردد. و در صورت ضرورت بايد با زبان خوب عذرشان را بخواهند.

سؤال 11. وظيفه ما در برابر مراسم عزادارى و عاشوراى حسينى چيست؟

جواب: بدون شك اين مراسم از مهم ترين شعائر اسلامى است كه هر سال بايد با شكوه تر و با عظمت تر از سال گذشته برگزار شود. حتى در بعضى از شرايط براى حفظ آن از شرّ اجانب ممكن است جنبه وجوب كفايى به خود بگيرد و انجام آن رمز بقاى اسلام و مذهب اهل بيت(عليهم السلام) است.

سؤال 12. آيا حضور كودكان در اين مراسم، كه گاه توأم با بى نظمى است، شايسته است؟

جواب: به يقين بايد كودكان و نوجوانان را از همان سنين پايين به مكتب حسينى(عليه السلام) آشنا ساخت و درس آزادگى، ايمان و شهامت را از همان اوّل به آنها آموخت، حضور آنها لازم است هر چند گاهى عوارض مختصرى داشته باشد.

سؤال 13. اگر شخصى در آشپزخانه اى كه غذاى عاشورا و تاسوعاى حسينى را آماده مى كند به قصد خدمت به امام حسين(عليه السلام)بدون هيچ چشم داشتى كار كند و نداند صاحب آشپزخانه براى پخت غذا پول دريافت مى كند يا خير، آيا اين خدمت مورد قبول خدا و امام حسين(عليه السلام)واقع مى شود؟

حال اگر بداند صاحب آنجا براى پخت غذا پول مى گيرد، ولى باز هم قصد كمك كننده، خدمت است و چشم داشتى نداشته باشد، چه حكمى دارد؟

جواب: خدمت او در جاى خود محفوظ است، و به اجر خود مى رسد.

--------------------------------------

***احكام شرکت در مجالس، مطابق با فتاواى مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى (مدّظلّه العالى) می باشد.